Regulamin naruszeń

Regulamin zgłoszeń wewnętrznych, określający procedury zgłaszania przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń

§ 1. Cel regulaminu

  1. Celem niniejszego Regulaminu jest w szczególności określenie:
    1. naruszeń prawa podlegających zgłoszeniu w oparciu o przepisy Regulaminu;
    2. osób uprawnionych do dokonania zgłoszenia wewnętrznego;
    3. zasad przyjmowania i procedowania dokonanych zgłoszeń wewnętrznych, w tym działań następczych;
    4. roli, zakresu zadań i obowiązków uczestników;
    5. zasad zachowania poufności tożsamości osób do tego uprawnionych;
    6. ochrony uprawnionych osób przed działaniami
  2. Zasady zawarte w niniejszym Regulaminie nie naruszają ani nie ograniczają obowiązku dokonania zawiadomienia właściwym organom państwowym zgodnie z ich kompetencjami, zwłaszcza w przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa.

§ 2. Słownik pojęć

  1. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
    1. działaniu następczym – należy przez to rozumieć działanie podjęte przez pracodawcę lub organ publiczny w celu oceny prawdziwości zarzutów zawartych w zgłoszeniu oraz w stosownych przypadkach, w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w tym przez dochodzenie wewnętrzne, postępowanie wyjaśniające, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie procedury przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń;
    2. działaniu odwetowym – należy przez to rozumieć bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa zgłaszającego lub wyrządza lub może wyrządzić szkodę zgłaszającemu;
    3. informacji o naruszeniu prawa – należy przez to rozumieć informację, w tym uzasadnione podejrzenie, dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w organizacji, w której zgłaszający pracuje lub pracował, lub w innej organizacji, z którą zgłaszający utrzymuje lub utrzymywał kontaktów kontekście związanym z pracą, lub dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa;
    4. informacji zwrotnej – należy przez to rozumieć przekazanie zgłaszającemu informacji na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań;
    5. kontekście związanym z pracą – należy przez to rozumieć całokształt okoliczności związanych ze stosunkiem pracy, służby lub innym stosunkiem prawnym stanowiącym podstawę świadczenia pracy, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa;
    6. organie centralnym – należy przez to rozumieć organ administracji publicznej właściwy  w  sprawach  udzielania  informacji  i  wsparcia w sprawach zgłaszania i publicznego ujawniania naruszeń prawa oraz przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych o naruszeniach prawa w dziedzinach objętych ustawą, ich wstępnej weryfikacji i przekazania organom właściwym celem podjęcia działań następczych;
    7. organie publicznym – należy przez to rozumieć organ administracji publicznej, który ustanowił procedurę przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych o naruszeniach prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania tego organu;
    8. osobie, której dotyczy zgłoszenie – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wskazaną w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia prawa lub z którą osoba ta jest powiązana;
    9. osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która pomaga zgłaszającemu w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym w kontekście związanym z pracą;
    10. osobie powiązanej ze zgłaszającym – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która może doświadczyć działań odwetowych, w tym współpracownika lub członka rodziny zgłaszającego;
    11. pracodawcy – należy przez to rozumieć pracodawcę w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 z późn. zm.) oraz art. 12 ust. 5 pkt 1 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej z 24 sierpnia 1991 r. (Dz.U. 2024 poz.127 z późn. zm.)
    12. pracowniku – należy przez to rozumieć pracownika w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy oraz pracownika tymczasowego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia z dnia 9 lipca 2003 o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1110) oraz funkcjonariusza zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej z 24 sierpnia 1991 r. (Dz.U. 2024 poz.127) ;
    13. ujawnieniu publicznym – należy przez to rozumieć podanie informacji o naruszeniu prawa do wiadomości publicznej;
    14. zgłoszeniu – należy  przez  to  rozumieć  zgłoszenie  wewnętrzne lub zgłoszenie zewnętrzne;
    15. zgłoszeniu wewnętrznym – należy przez to rozumieć przekazanie informacji o naruszeniu prawa pracodawcy;
    16. zgłoszeniu zewnętrznym – należy przez to rozumieć przekazanie informacji o naruszeniu prawa organowi publicznemu lub organowi centralnemu;
    17. upoważnionej osobie –  należy  przez  to  rozumieć  pracownika lub pracowników posiadających pisemne upoważnienie pracodawcy do przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń wewnętrznych, podejmowania działań następczych oraz przetwarzania danych osobowych osób wymienionych w zgłoszeniu wewnętrznym;
    18. komisji – należy przez to rozumieć zespół złożony z osób upoważnionych;
    19. dyrektywie – to Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23.10.2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz. Urz. UE L 305, s. 17);
    20. ustawie – to Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 o ochronie sygnalistów (Dz.U. 2024 poz. 928);
    21. RODO – Rozporządzenia PEiR (UE) nr 2016/679 z 27 kwietnia 2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE. z 2016 r. Nr 119, s. 1, z późn. zm.)

§ 3. Zakres podmiotowy oraz przedmiotowy zarządzenia

 1. Przedmiotem zgłoszenia mogą być informacje o naruszeniu prawa, polegające na działaniu lub zaniechaniu niezgodnym z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące: zamówień publicznych;

  1. usług, produktów i rynków finansowych;
  2. zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
  3. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
  4. bezpieczeństwa transportu;
  5. ochrony środowiska;
  6. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
  7. bezpieczeństwa żywności i pasz;
  8. zdrowia i dobrostanu zwierząt;
  9. zdrowia publicznego;
  10. ochrony konsumentów;
  11. ochrony prywatności i danych osobowych;
  12. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
  13. interesów finansowych Unii Europejskiej;
  14. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym zasad konkurencji i pomocy oraz opodatkowania osób prawnych.

2. Oprócz wskazanych powyżej informacji o naruszeniach prawa, pracodawca dopuszcza możliwość dokonywania zgłoszeń wewnętrznych również w przypadku:

1) wystąpienia mobbingu bądź dyskryminacji;

2) wystąpienia korupcji;

3) naruszenia standardów etyki.

§ 4. Osoby uprawnione do dokonania zgłoszeń

  1. Osobami uprawnionymi do dokonania zgłoszenia wewnętrznego, w kontekście związanym z pracą są
    1. pracownik;
    2. osoby, z którymi stosunek pracy został rozwiązany;
    3. kandydaci do pracy, biorący udział w procesie rekrutacji przed zawarciem umowy,
    4. osoby świadczące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy,
    5. przedsiębiorcy,
    6. osoby świadczące pracę pod nadzorem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy,
    7. stażyści
    8. wolontariusze

2. Przepisy niniejszego Regulaminu stosuje się odpowiednio również względem osoby pomagającej zgłaszającemu w dokonaniu         zgłoszenia wewnętrznego.

§ 5. Okoliczności uzasadniające niezastosowanie regulaminu

  1. Przepisów niniejszego regulaminu nie stosuje się, jeżeli:
      1. zgłoszenie wewnętrzne nie zostało dokonane w kontekście związanym z pracą lub osoba działała w złej wierze;
      2. informacja o naruszeniu prawa nie dotyczy interesu publicznego lub szerszego grona osób;
      3. zostało dokonane przez sprawcę naruszenia prawa, który w związku z dokonanym zgłoszeniem wewnętrznym wywodzi korzystne dla siebie skutki prawne;
  1. Zgłoszenie anonimowe nie podlega rozpoznaniu w oparciu o przepisy Regulaminu

§ 6. Podmioty (osoby) upoważnione do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych i działań następczych

  1. Do rozpatrywania zgłoszeń oraz do podejmowania działań następczych, włączając w to weryfikację zgłoszenia i dalszą komunikację ze zgłaszającym, w tym występowanie o dodatkowe informacje i przekazywanie zgłaszającemu  informacji  zwrotnej  jest  Komisja Zgłoszeń Wewnętrznych.
  2. Pracodawca powołuje trzyosobową Komisję Zgłoszeń Wewnętrznych w skład której wchodzą:

1) jeden pracownik wyznaczony przez Zarząd

2) dwóch pracowników załogi uzgodnionych z Radą Pracowniczą.

  1. W związku z realizowanymi zadaniami w ww. zakresie upoważnione osoby są zobowiązane do  traktowania  wszystkich  zgłoszeń  z  należytą  powagą i starannością w sposób poufny, a przy ich rozpatrywaniu koniecznością kierowania się zasadą bezstronności i obiektywizmu.
  2. Wymienieni powyżej pracownicy realizują zadania określone w Regulaminie na podstawie pisemnego upoważnienia pracodawcy.

§ 7. Dokonywanie zgłoszeń wewnętrznych oraz zasady ich przyjmowania

  1. Zgłoszenie wewnętrzne może być dokonywane:
    1. pisemnie pocztą na adres korespondencyjny VERTEX S.A., ul.Elizy Orzeszkowej 26, 43-502 Czechowice-Dziedzice ze wskazaniem „Komisja do przyjmowania zgłoszeń”;
    2. elektronicznie na dedykowany adres email: sygnalisci@vertex.pl;
    3. ustnie podczas rozmowy telefonicznej ze wskazaną osobą uprawnioną do przyjmowania zgłoszeń, nr telefonu do kontaktu 322145330 wew.256 w dni robocze w godz.7.30-14.30;
    4. ustnie podczas spotkania bezpośredniego ze wskazaną osobą uprawnioną do przyjmowania zgłoszeń.
  1. Zgłoszenie wewnętrzne powinno zawierać w szczególności:
    1. dane zgłaszającego, imię i nazwisko, stanowisko, dane kontaktowe (adres korespondencyjny lub adres mailowy);
    2. datę i miejsce sporządzenia zgłoszenia wewnętrznego;
    3. dane osoby/osób, które dopuściły się naruszenia prawa w tym imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy;
    4. opis naruszenia prawa oraz data, miejsce i okoliczności zdarzenia;
    5. informację, czy zgłaszający wyraża zgodę na ujawnienie swej tożsamości;
    6. podpis zgłaszającego za wyjątkiem zgłoszeń wewnętrznych, dokonanych ustnie lub za pomocą bezpośredniego spotkania.
  1. Zgłaszający może dołączyć do zgłoszenia wewnętrznego dowody na poparcie opisywanego naruszenia prawa, wykaz świadków opisywanego naruszenia
  2. Wzór karty zgłoszenia wewnętrznego, stanowi załącznik nr 1 do
  3. W przypadku zgłoszenia wewnętrznego, dokonanego w trybie:
    1. 8 ust. 1 pkt 3 upoważniona osoba sporządza protokół z rozmowy telefonicznej, informując zgłaszającego o możliwości jego sprawdzenia, poprawienia i podpisania;
    2. 8 ust. 1 pkt 4 upoważniona osoba sporządza protokół ze spotkania umożliwiając zgłaszającemu jego sprawdzenie, poprawienie i podpisanie.
  4. Zgłoszenia dokonane anonimowo nie będą rozpatrywane.

§ 8. Rejestracja zgłoszeń

  1. Po wpłynięciu zgłoszenia wewnętrznego upoważniona osoba, będąca członkiem Komisji Zgłoszeń Wewnętrznych dokonuje rejestracji zgłoszenia i zwołuje posiedzenie Komisji.
  2. Komisja dokonuje wstępnej weryfikacji formalnej oraz merytorycznej i w terminie 7 dni od otrzymania zgłoszenia potwierdza zgłaszającemu przyjęcie zgłoszenia wewnętrznego oraz informuje, czy zgłaszający będzie korzystał z ochrony przed działaniami odwetowymi. Jeżeli zgłoszenie dotyczy zagrożenia praw człowieka, termin zostaje skrócony do 72 godzin.
  3. Obowiązek potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia istnieje pod warunkiem, że zgłaszający podał dane kontaktowe umożliwiające przekazanie
  4. Jeżeli zachodzi konieczność uzyskania dodatkowych informacji związanych z otrzymanym zgłoszeniem wewnętrznym, upoważniona osoba może skontaktować się ze zgłaszającym poprzez wskazane dane kontaktowe na każdym etapie sprawy.
  5. Zgłoszenie dokonane w oparciu o przepisy Regulaminu podlega rejestracji w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych, za którego prowadzenie odpowiada upoważniona osoba do przyjmowania zgłoszeń naruszeń, będąca członkiem Komisji Zgłoszeń Wewnętrznych.
  6. W rejestrze zgłoszeń wewnętrznych gromadzi się w szczególności dane dotyczące:
    1. numeru sprawy;
    2. przedmiotu naruszenia;
    3. daty dokonania zgłoszenia wewnętrznego;
    4. informacji o podjętych działaniach następczych;
    5. daty zakończenia
  7. Rejestr zgłoszeń prowadzony jest wg wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do Regulaminu.

§ 9. Rozpatrywanie zgłoszeń

  1. Po potwierdzeniu przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego, Komisja rozpatruje zgłoszenie wewnętrzne w celu ustalenia zasadności wskazanych okoliczności, podejmuje z zachowaniem należytej staranności przewidziane w Regulaminie działania następcze oraz przekazuje informację zwrotną zgłaszającemu.
  2. Przekazanie zgłaszającemu informacji zwrotnej należy dokonać w terminie 3 miesięcy od daty przyjęcia zgłoszenia lub w terminie 3 miesięcy od daty potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia, jeśli potwierdzenie miało miejsce.
  3. Informacja zwrotna zawiera w szczególności informacje o planowanych lub podjętych działaniach następczych, stwierdzeniu bądź braku stwierdzenia naruszeń prawa i ewentualnych środkach, które zostały lub zostaną zastosowane w reakcji na stwierdzone naruszenia prawa.
  4. Weryfikacja zasadności zgłoszenia wewnętrznego odbywa się w ramach postępowania wyjaśniającego w oparciu o obowiązujące regulacje oraz informacje uzyskane z komórek organizacyjnych, z uwzględnieniem rodzaju i charakteru zgłoszenia oraz z zastrzeżeniem zasad bezstronności, należytej staranności i poufności tożsamości.
  5. Na wniosek pracownika upoważnionego do przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń naruszeń każdy pracownik jest zobowiązany udzielić potrzebnych informacji lub udostępnić wnioskowane dokumenty, potrzebne do ustalenia wszystkich okoliczności rozpatrywanego zgłoszenia wewnętrznego.
  6. Każdy pracownik jest zobowiązany do współpracy w zakresie niezbędnym dla prowadzonego postepowania  wyjaśniającego,  w  szczególności do udzielenia potrzebnych informacji oraz stawienia się we wskazanym terminie w celu jego wysłuchania.
  7. W toku postępowania upoważniona osoba odpowiada za zgromadzenie dokumentów potrzebnych do ustalenia zasadności zgłoszenia wewnętrznego, zaś podejmowane czynności utrwala w formie notatki służbowej.
  8. Z wysłuchania pracowników wezwanych celem złożenia wyjaśnień sporządza się protokół.
  9. Osoby uczestniczące  w  postępowaniu  wyjaśniającym,  niezależnie od charakteru tego udziału, są zobowiązane do zachowania w poufności wszelkich informacji, o których dowiedzieli się w czasie prowadzonego postępowania. Obowiązek zachowania poufności trwa także po zakończeniu postępowania.
  10. Po dokonaniu weryfikacji zasadności zgłoszenia wewnętrznego i oceny prawdziwości informacji o naruszeniu prawa wskazanej w jego treści, postępowanie wyjaśniające kończy się sporządzeniem informacji końcowej:
    1. potwierdzającej prawdziwość informacji o naruszeniu prawa;
    2. niepotwierdzającej prawdziwości informacji o naruszeniu
  11. Informacja końcowa w  sprawie  zgłoszenia  wewnętrznego  zawiera w szczególności opis naruszenia prawa,  ustalenia poczynione w toku postępowania wyjaśniającego, informację co do zasadności zgłoszenia wewnętrznego,  a  w  przypadku  zgłoszeń  zasadnych,  rekomendacje o stosownych działaniach w stosunku do osoby, której zgłoszenie dotyczyło oraz określa zalecenia mające na celu wyeliminowanie podobnych naruszeń prawa w przyszłości.
  12. Po zapoznaniu z informacją końcową w sprawie zgłoszenia wewnętrznego pracodawca podejmuje decyzję w zakresie działań mających na celu eliminację stwierdzonych naruszeń prawa i przeciwdziałanie ponownemu ich wystąpieniu, w tym w szczególności działania przewidziane przepisami prawa pracy, zmiany organizacyjne, czynności kontrolne lub zawiadomienie właściwych organów.

 

§ 10. Ochrona danych, zasady zachowania poufności tożsamości oraz postępowanie z dokumentacją

  1. Dane osobowe zgłaszającego oraz osoby, której zgłoszenie wewnętrzne dotyczy podlegają ochronie prawnej zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych (RODO).
  2. Dane osobowe zgłaszającego oraz inne dane pozwalające na ustalenie jego tożsamości nie podlegają ujawnieniu, chyba, że za wyraźną zgodą zgłaszającego, z zastrzeżeniem sytuacji, w której ujawnienie tożsamości zgłaszającego wymagane jest na podstawie przepisów powszechnie obowiązującego prawa.
  3. Zgłaszającego należy każdorazowo informować o okolicznościach, w których ujawnienie jego tożsamości stanie się konieczne, np. w razie postępowania
  4. Dokumentacja zgromadzona w następstwie przyjętego zgłoszenia wewnętrznego:
    1. nie może być udostępniana i rozpowszechniana w żaden sposób, poza sytuacjami, gdy obowiązek jej przekazania wynika z przepisów prawa;
    2. podlega ochronie przewidzianej dla danych osobowych, co dotyczy wszelkich informacji w niej zawartych, w szczególności rodzących ryzyko ujawnienia tożsamości zgłaszającego oraz osoby, której zgłoszenie dotyczy;
    3. w celu  uniemożliwienia  dostępu  osób  nieupoważnionych,  dokumenty i informatyczne nośniki danych w niej zawarte, są przechowywane w szafie w zamykanym pomieszczeniu biurowym (pokoju), do którego dostęp posiadają jedynie upoważnione osoby;
    4. Dane osobowe  przetwarzane  w  związku  z  przyjęciem  zgłoszenia są przechowywane przez okres 5 lat licząc od daty zakończenia sprawy dotyczącej każdego zgłoszenia.

§ 11. Działania odwetowe

  1. Niedopuszczalne jest jakiekolwiek niekorzystne traktowanie w kontekście związanym z pracą zgłaszającego, któremu przyznana została ochrona w oparciu o przepisy niniejszego Regulaminu, w tym zabrania się stosowania względem zgłaszającego wszelkich działań odwetowych, jak również groźby lub próby ich zastosowania.
  2. Zabronione jest jakiekolwiek niekorzystne traktowanie zgłaszającego pozostające w związku z dokonanym zgłoszeniem, w szczególności stosowanie działań odwetowych w zakresie:
    1. odmowy nawiązania stosunku pracy;
    2. wypowiedzenia lub rozwiązania bez wypowiedzenia stosunku pracy;
    3. niezawarcia umowy o pracę na czas określony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarcia kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarcia umowy o pracę na czas nieokreślony, po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w sytuacji, gdy pracownik miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
    4. obniżenia wynagrodzenia za pracę;
    5. wstrzymania awansu albo pominięcia przy awansowaniu;
    6. pominięcia przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą;
    7. przeniesienia pracownika na niższe stanowisko pracy;
    8. zawieszenia w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
    9. przekazania innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków pracowniczych;
    10. niekorzystnej zmiany miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
    11. negatywnej oceną wyników pracy lub negatywnej opinią o pracy;
    12. nałożenia lub zastosowania środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
    13. wstrzymania udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
    14. nieuzasadnionego skierowania na badanie lekarskie, w tym badania psychiatryczne, o ile przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badanie;
    15. działania zmierzającego do utrudnienia znalezienia w przyszłości zatrudnienia w danym sektorze lub branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego – chyba że pracodawca udowodni, że kierował się obiektywnymi powodami.

§ 12. Ochrona osób dokonujących zgłoszenie

  1. Zgłaszający podlega ochronie pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia informacja o naruszeniu prawa jest prawdziwa w momencie jej dokonywania i że informacja taka stanowi informację o naruszeniu prawa, bez względu na to, czy w toku postępowania doszło do potwierdzenia wystąpienia naruszenia prawa.
  2. Przepis § 17 ust. 2 stosuje się do osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia oraz osoby powiązanej ze zgłaszającym, jeżeli również pozostają w stosunku pracy z pracodawcą zatrudniającym zgłaszającego.
  3. Potwierdzenie zastosowania względem zgłaszającego działań odwetowych w związku z dokonanym zgłoszeniem stanowi naruszenie obowiązków pracowniczych i może skutkować pociągnięciem do odpowiedzialności pracowniczej oraz odpowiedzialności karnej wynikającej z przepisów powszechnie obowiązującego prawa.
  4. W związku z realizowaną ochroną przed działaniami odwetowymi pracownicy upoważnieni do przyjmowania zgłoszeń naruszeń monitorują sytuację kadrową zgłaszającego.
  5. Działania podejmowane w zakresie ochrony osób dokonujących zgłoszenia naruszeń obejmują przede wszystkim:
    1. ograniczenie dostępu do informacji wyłącznie dla osób uprawnionych w ramach postępowania wyjaśniającego, a także procesu zapewnienia ochrony osobie dokonującej zgłoszenia oraz osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia;
    2. odebranie od osób uprawnionych do dostępu do informacji, pisemnych oświadczeń o zobowiązaniu do zachowania w poufności informacji pozyskanych w postępowaniu wyjaśniającym lub w procesie ochrony osoby dokonującej zgłoszenia oraz osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia;
    3. ukaranie osób, którym udowodnione zostało, że nie dotrzymały zobowiązania, o którym mowa powyżej, zgodnie z obowiązującymi przepisami
  6. Osobę dokonującą  zgłoszenia  należy  każdorazowo  informować o okolicznościach, w których ujawnienie jej tożsamości stanie się konieczne, np. w razie wszczęcia postępowania karnego.

§ 13. Prawo do zgłoszenia zewnętrznego

  1. Zgłoszenie może w każdym przypadku nastąpić również do organu publicznego lub organu centralnego z pominięciem procedury przewidzianej w regulaminie zgłoszeń wewnętrznych, w szczególności, gdy:
    1. pracodawca nie podejmie działań następczych lub nie przekaże zgłaszającemu informacji zwrotnej w obowiązującym terminie 7 dni lub
    2. zgłaszający ma uzasadnione podstawy sądzić, że naruszenie prawa może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, w szczególności istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody lub
    3. dokonanie zgłoszenia  wewnętrznego  narazi  zgłaszającego  na  działania odwetowe lub
    4. w przypadku zgłoszenia wewnętrznego istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania naruszeniu prawa przez pracodawcę z uwagi na okoliczności sprawy istnieje możliwość zniszczenia lub ukrycia dowodów lub istnieje możliwość zmowy między pracodawcą a sprawcą naruszenia prawa.
  1. Zgłoszenie dokonane  do  organu  publicznego  lub  organu  centralnego z pominięciem procedury określonej w niniejszym regulaminie nie skutkuje pozbawieniem zgłaszającego ochrony ustawowej.

§ 14. Sposoby dokonywania zgłoszeń – ujawnienia publiczne

  1. Osoba zgłaszająca dokonująca ujawnienia publicznego podlega ochronie, jeżeli:
    1. dokonała zgłoszenia wewnętrznego, a następnie zewnętrznego i w terminie na przekazanie informacji zwrotnej określonym w niniejszym Regulaminie, organy nie podjęły odpowiednich działań następczych lub nie przekazały zgłaszającemu informacji zwrotnej, lub
    2. dokonała od razu zgłoszenia zewnętrznego, a organ publiczny w terminie na przekazanie informacji zwrotnej ustalonym w procedurze zgłaszania naruszeń prawa tego organu, nie podejmie odpowiednich działań następczych lub nie przekaże zgłaszającemu informacji zwrotnej.
  1. Wymogi określone w 1 nie  mają  zastosowania, gdy zgłaszający ma uzasadnione podstawy, by sądzić, że:
    1. naruszenie może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, w szczególności istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody, lub
    2. dokonanie zgłoszenia zewnętrznego narazi zgłaszającego na działania odwetowe lub
    3. w przypadku zgłoszenia zewnętrznego istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania naruszeniu prawa z uwagi na okoliczności sprawy np. istnieje możliwość zmowy między organem publicznym a sprawcą naruszenia prawa lub udziału organu publicznego w naruszeniu.
  1. Zapisów punktu 1 i 2 20 nie stosuję się, jeżeli przekazanie informacji o naruszeniu prawa nastąpiło bezpośrednio do prasy i stosuje się przepis art. 15 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe (Dz.U. z 2018 r. poz.1914).

§ 15. Postanowienia końcowe

  1. Przepisy niniejszego regulaminu podlegają przeglądowi nie rzadziej niż raz na trzy lata.
  2. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem stosuje się przepisy Ustawy.
  3. Regulamin został uzgodniony z przedstawicielami załogi (Radą Pracowniczą).
  4. Regulamin wchodzi w życie od dnia 25 września 2024.
  5. Załącznikami do niniejszego regulaminu są:
    1. Załącznik nr 1 – Wzór karty zgłoszenia wewnętrznego;
    2. Załącznik nr 2 – Rejestr zgłoszeń wewnętrznych.

Czechowice-Dziedzice, dnia 23.09.2024r.    ZARZĄD VERTEX S.A.