ESG – CZYLI DŁUGOTERMINOWY, ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Przed nami pół roku ciężkiej pracy nad projektem ESG. Czeka nas szereg szkoleń, spotkań i zaangażowania w ten koncept.

Zacznijmy jednak od początku, czym jest ESG?

ESG (Environmental, Social, Governance) to koncepcja, która ocenia działalność firm pod kątem trzech kluczowych aspektów:

  • Environmental (Środowisko): Związane z wpływem firmy na środowisko, w tym zarządzaniem zasobami, emisją CO2, czy polityką zrównoważonego rozwoju.
  • Social (Społeczeństwo): Dotyczy działań firmy w zakresie odpowiedzialności społecznej, takich jak warunki pracy, prawa człowieka, różnorodność czy zaangażowanie w lokalne społeczności.
  • Governance (Ład Korporacyjny): Obejmuje sposób zarządzania firmą, przejrzystość działań, etykę w biznesie i podejmowanie odpowiedzialnych decyzji na szczeblu zarządczym.

Innymi słowy, jest to zestaw kryteriów, które inwestorzy i firmy używają do oceny, jak dobrze przedsiębiorstwo radzi sobie z kwestiami związanymi z ochroną środowiska, odpowiedzialnością społeczną i zarządzaniem.

Firmy stosujące zasady ESG dążą do długoterminowego, zrównoważonego rozwoju, który uwzględnia korzyści dla środowiska, społeczeństwa i ich struktur organizacyjnych.

 

Zagadnienia, które przewijają się przez cały czas to: zminimalizowanie o 45% śladu węglowego, zrównoważony rozwój, recykling, minimalizowanie odpadów w taki sposób, aby jak największa ich ilość trafiła do zamkniętego obiegu.

Poza tematami o zmianach klimatycznych, poruszane są także kwestie społeczne, a także szeroko pojęty greenwashing – czyli nic innego jak praktyka, w której firmy przedstawiają się jako bardziej ekologiczne lub zrównoważone niż są w rzeczywistości. Jest to forma oszustwa, mająca na celu poprawę wizerunku firmy bez rzeczywistego wprowadzenia zmian w zakresie ochrony środowiska. W 2023 roku Komisja Europejska opublikowała projekt Green Claims Directive. Nowa dyrektywa ma na celu zapobiegać publikowaniu nieprawdziwych oświadczeń środowiskowych, które w potocznym języku nazywamy greenwashingiem. Zaostrzy zasady zatwierdzania nowych oznaczeń ekologicznych, aby pomóc konsumentom rozpoznać te produkty, które mają realny wpływ na poprawę środowiska czy klimatu lub po prostu im nie szkodzą. Ma to umożliwić kupującym podejmowanie świadomych wyborów i decyzji zakupowych na podstawie zweryfikowanych informacji od producentów.

 

Podsumowując – zmiana klimatu to niestety nie chwyt marketingowy – to realne zagrożenie, które dzieje się na naszych oczach, głównymi przyczynami zmian są:

  • Emisja gazów cieplarnianych: Wzrost stężenia gazów cieplarnianych w atmosferze, głównie z powodu spalania paliw kopalnych (węgiel, ropa, gaz), wylesiania i intensywnej produkcji rolniczej.
  • Wylesianie: Usuwanie lasów zmniejsza zdolność Ziemi do pochłaniania CO2, a także zmienia lokalne i globalne wzorce pogodowe.

Zmiany klimatyczne są jednym z najważniejszych wyzwań współczesnego świata i wymagają globalnej współpracy oraz skoordynowanych działań na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym.